Het schoolplein als leermiddel
Het schoolplein als leermiddel
Veel schoolpleinen zien er opvallend leeg en desolaat uit. Verwonderlijk, omdat we de bewegingsarmoede en daarmee het almaar uitdijende overgewicht bij kinderen en jongeren als een ernstig gevaar voor de toekomst zien. Nog zeer recent bleek uit onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam dat basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8 minder fit zijn dan hun leeftijdgenootjes 30 jaar geleden: de huidige generatie 10- tot 12-jarigen scoort fors lager op kracht, snelheid, lenigheid en motorische vaardigheden. Onderzoeker Dorine Collard concludeert: ‘sporten en bewegen zou op basisscholen veel meer aandacht moeten krijgen’ ( VU-MC, 2010 ).
Bovendien is het inmiddels voldoende duidelijk dat sport en bewegen een gunstig effect hebben op de cognitieve-, emotionele-, sociale- en creatieve ontwikkeling van kinderen. Spel en beweging zouden hoog op de agenda moeten staan van iedereen die betrokken is bij het basisonderwijs. Onmiddellijk volgt dan de vraag: kan het schoolplein beter worden benut, en zo ja hoe?
Lees hier verder.
Bron: Sport Knowhow XL
Reactie plaatsen
Meer berichten
- 13 feb 2019 / Donar en Sarèl de Jong grote winnaars Sportgala
- 12 feb 2019 / Gronings Sportdebat op 28 februari a.s.
- 17 jan 2019 / Genomineerden Groninger Sportgala 2018 bekend
- 18 sep 2018 / Gronings Sportdebat
- 10 sep 2018 / Blog: Gezondheid en (werk)geluk
- 26 apr 2018 / Nieuwste Time-out in teken van Healthy Ageing Tour...
- 12 mrt 2018 / Inspiratiebijeenkomsten voor fitnesscentra: nieuwe...
- 16 feb 2018 / Ntab en Donar veroveren Groningse sportprijzen
- 15 feb 2018 / Groninger sportprijzen in vogelvlucht
- 18 jan 2018 / Provinciale genomineerden Groninger Sportgala 2017...